måndag 12 september 2011

Svampar och annat vackert!

Jag vill så gärna lära mig att plocka svamp! Och det är ju så gott om svamp i år så jag har ett jättebra tillfälle att passa på att öva med höga odds att lyckas. Jag vet egentligen inte hur det kommer sig att jag inte har plockat svamp tidigare men tror att det i botten handlar om att min mamma som var kokerska för det första inte gillade att vara i skogen mer än det hon behövde (hon trivdes bättre vid vatten, öbo som hon var från början). För det andra tror jag inte att hon tyckte så mycket om att äta svamp överhuvudtaget så svampplockning blev liksom aldrig aktuellt. Jag flyttade till en annan del av Sverige när jag blev vuxen så jag tappade också bort min skogskännedom någonstans på vägen. Och det har haft sina sidor att ta mig iväg till en skog och dessutom försöka lära mig att hitta och ta mig fram. Nu håller jag ju på att ta tag i alla mina olika längtor i mitt liv (längtan i plural) och svampplockning är en sån. Ambitionen är inte så hög men jag vill så gärna vara med om att hitta en skogsglänta full med vackra gula kantareller. Jag har många runt omkring mig på jobbet som pratar om alla sina kassar med kantareller som dom plockar, eller andra plockar åt dom, som ska rensas och förvällas, trattkantareller och trumpetsvampar och allt vad dom heter. En av mina jobbarkompisar och jag stack iväg ut till skogen en kväll för några veckor sedan. Hon såg och upptäckte mycket svamp som jag inte bara såg fanns där, så jag förstår att man måste "ställa in" ögonen först så man vet vad det är man försöker se. Det mörknar så fort så den gången kom jag bara hem med 12-15 vackra gula kantareller som jag rensade, förvällde och frös in. Men jag hade fått lite känsla för var dom växer. och tänker mig en härlig varm macka med kantarellstuvning på vid tillfälle. I går när det var söndag stack jag ut i skogen själv för att "öva mina svampögon att se"!
Och jag hittade faktiskt några kantareller, inte fler än att det rymdes i en hand, men vackra var dom och doftade så gott. Nu vet jag lite mer hur det kan tänkas se ut i miljön kring där dom växer. När jag gick där i skogen hittade jag en massa andra svampar, konstiga, vackra, märkliga, och ja... jättevackra! Så det blev mest fotograferande om sanningen ska fram. Jag har frågat mina vänner på FB om någon vet vad det är för sorter för jag hittar dom inte i svampboken. Den lila som är så jättevacker
Den märkliga som ser ut som rinnande blomkål men inte verkar vara en blomkålssvamp fast det finns en som heter så.
Och den tredje som ser ut som en stor skiva herrgårdsost som någon vikt ihop och planterat ute i mossan. Nu lägger jag ut bilderna här i min blogg och håller tummarna för att någon klurig svampkännare ramlar in här och vet namnen på dom. .
Mitt i skogen hittade jag också ett träd med en vacker konstig utväxt.... Jag var ju själv där i skogen, men hade ju kameran med mig, sån tur ... det är ju så roligt att få visa för någon annan ... dela det med någon ....det vackra som fanns och finns i skogen ... och i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar