söndag 25 september 2011

Mosig och emlig......

Det behövs minsann inte mycket för att man ska bli riktigt mosig och emlig. En vanlig hederlig förkylning, i den mån det nu finns hederliga förkylningar. Jag menar en sån här vanlig med snuva och tungont i skallen och varm och kall om vartannat! Jag har en sån just nu, bara sen igår, men oj vad jag känner mig just.... emlig! Det är inte mer än rätt att jag blir lite förkyld nu, jag tror faktiskt att det är fyra (!) år sedan. Och den här veckan har jag träffat flera snörvlande hostande och kraxande människor i anslutning till jobbet, så det klart att jag har blivit smittad av någon liten basilusk-virus som tyckte att jag borde uppdatera mitt immunförsvar lite. In i det längsta försökte jag att förneka att jag inte var i toppform igår. Jag cyklade in till stan på förmiddagen och startade sedan med allt mitt grejande här hemma som jag tänkt mig att få undan i helgen. Men det var bara att inse att jag inte orkade efter att ha klippt gräset och kånkat runt med trädgårdsmöblerna. Gick istället inomhus och stoppade i mig två grovskurna vitlöksklyftor och en apelsin..... ja, jag vet, tron kan försätta berg! Jag äger inget nässpray och har sällan koll på om jag har någon febernedsättande medicin hemma, så det var bara att promenera till affären på kvällen för att investera i Nasin nässpray.
Helt plötsligt har jag ändrat inställning till att man säljer apoteksvaror i vanliga mataffärer, riktigt förnuftigt tycker jag faktiskt nu! Gick och lade mig redan vid 20.15 vilket är tidigt även för en kvällstrött som jag. Vaknade lika mosig och emlig som jag somnade, nu också med tendens till påsar under ögonen (!) och lätt rodnade näsvingar samt knastertorra läppar! Kära nån vilket snabbt förfall som satt in! Trots en fantastiskt fin septembersöndag med strålande solsken har jag suttit / hängt / halvlegat i fåtöljen inomhus idag med balkongdörren lite på glänt, men bara lite för jag har känt mig frusen trots min gamla gröna fleece. Somnade där jag satt en stund och vaknade av märkliga halvkvävda ljud som jag inte kände igen. Insåg efter en stund i halvdvala att det var jag själv som stod bakom detta ljudfenomen.... vilka dolda resurser man har!
Tjejerna kom hem så det fanns en anledning att ordna något ätbart som sedan visade sig smaka ingenting... inte en fungerande smaklök i hela munnen! Ja, söte Göte som min kompis säger, så emligt det är! Tror ta mig tusan att jag ska lägga ett förslag till Nobelstiftelsen om att inrätta ett extra lite pris till den som uppfann nässpray! Stort varmt tack till Dig, det gjorde Du bra! Dom fantastiska stenskulpturerna på bilderna finns i parken runt Sofiero i Skåne.... tyckte dom passade in i det här inlägget och i min tillvaro just det här dygnet då så mycket handlar om näsa och mun! Tänkte avsluta med kram... men nej, det blir ingen kram, jag är ju dekontaminerad just nu så det får bli en annan gång! Snörvel på Er istället! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar