tisdag 30 augusti 2011

Fem plus fem plus fem!

Tisdagkväll och jag kan inte låta bli att sätta mig en stund vid datorn.
I början av sommaren funderade jag på hur jag ville att den här sommaren skulle bli. Jag upptäckte att min sommar egentligen skulle bestå av tre olika delar där varje del var fem veckor lång och sinsemellan såg olika ut. Den första delen började veckan innan midsommar. Min yngsta tog studenten då och fram till den dagen hade jag inte hunnit tänka så mycket på annat än vegetarisk buffe´mat, rose´vinsorter, rosenbröd och hur jag skulle på plats med så många stolar som möjligt kring borden.


Men direkt efter den jätteroliga studentdagen började dom här tankarna ta form och jag kom på mig själv med att tycka att jag påbörjat en första 5-veckors period. En period som fortfarande innehöll full fart på jobbet, men då jag också ville få in så mycket sommarliv som möjligt. Jag ville ha tillfälle att vistas mycket utomhus, ha så lite kläder som möjligt på mig, grilla och börja läsa böcker igen efter att ha varit för trött om kvällarna en tid. Varför det blev just fem veckor beror på att det var just fem veckor kvar till min egen semester skulle börja. Den andra femveckorsperioden bestod alltså av semester. En semester som jag ville skulle innehålla så lite planering, måsten och påtvingade aktiviteter som möjligt och så många lyssna-på-musik-utomhus-tillfällen jag bara kom över, bra böcker och en roligt stickning att frossa i när jag skulle lyssna på SommarProgrammen på P1.

Min äldsta syster fyllde 60 år för ett halvår sedan och hon önskade sig en hemstickad kofta i något fint mönster. Först i början på juni hade hon funderat och valt färdigt och efter lite om och men fick jag tag på en röd färg som hon kunde tänka sig. Originalfärgen fanns nämligen inte längre att tillgå. Första dagarna på semestern började jag att sticka på tröjan. Nu när semestern och den andra 5-veckorsperioden är över är jag strax klar med det andra framstycket, det lite bökiga med knapphålen, och ska börja på ärmarna. Jätteroligt mönster att sticka!

Den tredje 5-veckorsperioden har just börjat och den handlar om att behålla sommarkänslan och utomhustillvaron så långt det är möjligt. Förhoppningsvis kommer den att innehålla härliga dagar med brittsommar, hög luft med lågt stående sol som ger glasklar sikt. Sakta, sakta ska jag ställa om mitt färgseende från klargrönt, solgult och blodrött till mer olivgrönt, vinrött, brunt och terracotta. Jag fylls alltid så här års av känslan att hela tillvaron har mognat, blivit mustig, glasklar och fylld av en massa syre. Den här sista 5-veckorsperioden är över vid nästa månadsskifte. Jag vet att jag då har skaffat mig stearinljus i olika färger, att min garderob förhoppningsvis fått tillskott av något användbart i fina höstfärger, att jag fyllt mina fönster med alla krukväxter som fortfarande står utomhus på sommarbete och att Pelargonerna och min stora Änglatrumpet flyttat in i vinterhärbärget i källaren. Fastän det tar emot så idag när jag tänker på det så vet jag att jag kommer att tycka att det är mysigt och ombonat här inomhus, att det är helt OK att behöva använda strumpor igen, att jag inte längre tycker det är så viktigt att raka benen lika ofta. Jag kommer att frossa i färgerna på alla asplöv och lönnlöv! Jag älskar dom här skiftningarna som de olika årstiderna medför....
Sen, efter mina 15 sommarveckor, då ska jag börja klura på 15 vinterveckor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar