tisdag 23 augusti 2011

Avslöjad!

Jaha, där ser man, jag tänkte nog fega ur egentligen, fastän jag skyllt på så mycket annat. Mitt hus har träfasader som delvis är i behov av målarfärg, i vilket fall några.
Var på gång förra sommaren utan att det blev av, men då tyckte jag att jag hade giltigt skäl. Det var första sommaren som husägare för mig själv efter en lång jobbig och tålamodsprövande skilsmässa. I år har jag varit helt på det klara med att det måste bli av, jag måste... ändå har jag inte fått till det ännu ... det kommer alltid något i vägen! Som sånt här till exempel! Först vädret.... det är användbart! Allt från för varmt, för regnigt, för blåsigt, för ostadigt och nu sista två veckorna... för mycket dagg! En annan jättebra ursäkt när man som jag har fem veckors semester är... det tar jag i slutet av semestern, efter helgen ska jag börja, eller bara "snart" rätt och slätt! En liten specialare jag kommit på mig själv med är....nej, inte nu i helgen när alla grannar är hemma, då stannar folk som går förbi till och pratar och det är läskigt när man står på stegen och inte vill ramla ner!
Men så kom dagen D idag och inga undanflykter håller längre. Jag började alltså i morse med att cykla till färghandlaren för att köpa mer vit färg till husknutarna så att jag slippa sticka iväg mitt uppe i allt om den tar slut. Vid 10-snåret reser jag stegen... och då anar jag vad det handlar om! Jag är faktiskt lite skraj... och känner mig osäker på om jag verkligen klarar av att få till det med den långa tvådelade utfällbara stegen. Skraj för att behöva klättra så högt! Jag är själv hemma men tröstar mig med att närmaste grannen är hemma. Funderar på att ha mobilen med mig i fickan för att kalla på hjälp om jag ramlar eller blir hängande... men släpper tanken eftersom jag hör till den sorten som kladdar ner mig något otroligt när jag målar och inser väl också att oddsen för att klara av att ringa om man ramlar från den höjden är inte så stor. Grannen kommer ut på en gång och berättar glatt att dom ska ut på sjön.... hurra, ingen hemma där alltså... om jag ramlar! Men skam den som ger sig, det är bara att börja, på skakiga ben, dagen till ära med påspädning i form av makalös träningsvärk efter ett träningspass i söndags på F&S! Målar vitt under hofsarna, på knutarna och kring ytterdörren. Konstaterar lite förvånat att jag fortfarande är i skapligt skick och fortsätter därför med den gråa specialbrutna linoljefärgen som jag har på fasaden. Upp och ner på stegen, flyttar stegen och får palla under en bräda eftersom det är så ojämnt underlag vid trappan. När hälften av det gråa är målat tar jag fikapaus i solskenet. Börjar känna mig lättad... det tar sig sa pyromanen! Målar resten och avslutar med det engelskt röda kring entre´n och trappan! Plockar till sist undan alla grejer, fixar mig lite mat... och börjar känna mig nöjd, jättenöjd! Jag har gjort det... jag har faktiskt fixat det.. och det har gått bra och jag har överlevt! Och jag förstår att det också handlar om att vara lite rädd och osäker... men jag har gjort det ändå!
Jag har lite till målning jag vill få undan.... men det ska eventuellt bli regn i morgon!
Återfall mån tro? :D

Regn på väg



Molnen tätnar under kvällen och natten söderifrån och följs i morgon av regn som sakta drar upp åt nordost. Nattemperatur 10-15 grader, på dagen 15-18. Växlande vind, från i natt sydostlig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar