lördag 27 augusti 2011

BeforeWork och ölprovning.

Igår signalerade mina jobbarkompisar att det skulle vara AfterWork och undrade om jag ville hänga på.Det ville jag så klart och eftersom jag ska börja jobba på måndag efter 5 härliga semesterveckor blev det ju som "BeforeWork" för mig. Det blev en härlig kväll utomhus i augustiväder när det är som bäst, varmt, syrerikt och så småningom kolsvart sammetsmörker. Vi hamnade på ölprovning på Grevagården, ett ställe här i stan med anor.

Jag är ingen stor öldrickare och mina kunskaper om öl ligger på nivån att det finns mörkt eller ljust. Jag kan heller aldrig komma ihåg i efterhand vad ölsorterna heter bara att jag tycker mörka sorter är dom godaste. Förväntan på kvällen handlade därför bara om att ha trevligt i största allmänhet med mina härliga jobbarkompisar.
Det visade sig att olika bryggerier, några större och några mindre, fanns på plats och möjlighet fanns att prova drygt ett hundratal (!) ölsorter! På biljetten för 100 kronor ingick 4 olika smakprov på vardera ett drygt halvt glas öl. Jag förstod dock inte storheten i detta äventyr förrän jag såg "kartan" över de olika ölsorterna i form av ett A4-stort inplastat papper fyllt med ölsorter, pilar, parenteser och namn på ölsorter som männen från bryggerierna allvarligt förklarade för dom lika allvarliga hugade spekulanterna. När det blev min tur att beställa bad jag honom att rekommendera mig ett "somrigt öl"...om det nu fanns. Jodå, det fanns och hette Leon/Omnipollo, det var förvisso ljust men skulle vara champagneliknande och blommigt! Kändes nästan lite högtidligt när jag skulle smaka det, mer som att smutta på ett vin. Jodå, champagne-bubbligt var det faktiskt, men blommigt?...(mina smaklökar vet nog inte hur blommor smakar!)
Hur som helst ...snabbt på nästa sort, Breakfast stout/Founders, mörkt, verkligen jättemörkt med touch av choklad och kaffe! Ja, det smakade verkligen mycket, men hade också en eftersmak som liknade gammal fimp. Tredje ölsorten blev därför från ett mindre bryggeri i Kalmar, Ljuva Livets Ängöl... vem kan motstå? En höjdare, mer som vanligt mörkt öl, jättevacker färg och gott... dessutom iskallt! Den fjärde sorten hade jag kunnat hoppa över, man blir mätt på öl och ölsmak. Ville egentligen ha ett jätteglas med kallt vatten men snåljåpen i mig... och kanske också den nyväckta nyfikenheten på alla olika ölsorter tog över. Det blev en fjärde sort, denna gången ett mörkt mustigt och gott öl, även det iskallt som hette ST Peters Creme stout. Så här långt in på kvällen var klockan nästan 21, jag var fylld till brädden med öl men utan att vara det minsta berusad. Det hade blivit mörkt och innan kvällen var slut hann Vi lyssna på musik på ett hotell vid havskanten lite längre bort. Jag stod utomhus precis vid vattnet, det var fortfarande underbart varmt och Vi hann med ytterligare ett glas, denna gång fyllt med vitt vin.

Jag träffade han som berör och som jag gärna vill lära känna mera och alltid har så bra "prat" med. Mina jobbarkompisar avslutade kvällen men vi blev kvar i ett långt lågmält samtal, gjorde sällskap till fots några kilometer utanför stan, sa godnatt och skildes åt. Jag cyklade hemåt mina återstående kilometrar med ett varmt mjukt leende i hjärtat. BeforeWork, öl och lågmälda samtal är en helt fantastisk kombination.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar