onsdag 10 augusti 2011

Rutiner och självinsikt.

Jag har fortfarande semester och har nog lagom lagt ner, stängt av, slutat och så vidare, allt det där jag hoppades på att jag skulle göra för att få utrymme till den här andra tillvaron som medför andra tankar än dom som tar plats när man jobbar hela veckorna. I år har jag inte haft någon planering vad jag ska göra under min långa ledighet och det med flit eftersom jag under många år inför semestrarna känt mig "hotad" av all planering med en massa aktiviteter som bestämts och bokats på förhand. I efterhand har jag nog oftast tyckt att det blivit bra ändå men jag har alltid längtat efter att få slippa ha något inplanerat på semestern. Bara vara, bara ta det som det kommer. Förra sommaren kunde jag påverka hela min semester men ändå var jag så fokuserad på att mina tjejer skulle må bra efter ett jättetufft år, så jag var inte avslappnad ändå. Men i år är jag verkligen det och dessutom inte varken speciellt trött eller sliten så jag har verkligen kunnat ägnat mig åt semestern fullt ut från första början. Idag har jag precis varit ledig halva semestern...två och en halv härliga veckor kvar. Och javisst, jag tar det som det kommer men... och det är det som är grejen.... helt plötsligt håller jag på att skapa mig nya rutiner... vanor... som jag på något självvalt och automatiskt sätt strävar efter att utveckla! Jag som ska var oplanerad och ta dagen som den kommer. Så här... jag går upp mellan 7 och 8, fixar kaffe, hämtar tidningen, brer en hårdmacka, går ut och sätter mig utomhus tillsammans med min Bulle-katt (som tar för givet att livet och matte ska vara en regelbunden rutin!). När jag läst tidningen skriver jag oftast lite dagbok, funderar sen en stund på vad jag ska ägna mig åt. Ordnar riktig frukost, äter och diskar. Sedan följer den aktiva delen av dagen..... jag fixar med något. Men helst vill jag sätta mig ner kl. 13 för att lyssna på Sommar i P1 samtidigt som jag stickar på årets mönsterstickade tröja. När klockan börjar dra sig mot 21.30 sätter jag mig vid datorn en stund... som nu, kollar mailen och FB och några bloggar jag följer. Ibland spelar jag lite Chess Titans (Jag har upptäckt en mycket vital och livaktig spel-beroende-gen i mig!) :) Ungeför där i "ritualen och rutinerna" är jag just nu. Om en stund kommer jag att vilja gå och lägga mig för att hinna med (eller ärligt sagt orka med) att läsa innan jag somnar på rosenörat. Läser just nu romaner av Lionel Shriver (bl.a. en som handlar om effekterna av det amerikanska sjukförsäkringssystemet som innebär att man måste kunna betala för sig för att få behandling och vad det kan ställa till med för ett medelålders par i en tynande relation när den ene drabbas av allvarlig sjukdom). Som sagt var, snart är det morgon igen och jag ska gå upp mellan 7 och 8, fixa kaffe..... snacka om att jag lyckas skapa nya rutiner och nya vanor! Det är tydligt att jag inte klarar av att vara så flexibel och "tadagensomdenkommer-aktig" som jag tror mig om. Möjligtvis kan man säga att jag i någon mån i vilket fall är lite flexibel som byter ut mina gamla vanor mot nya under semestern.
Det finns ord som talar till mig. Tex det här..... Så fort Du går utanför det vanliga sker utveckling.
Utveckling av vanor till exempel! Kramar..... nu ska jag skynda mig till min bok!


Den här filuren fanns på en gata jag nyligen gick på. Han får symbolisera det rigida med vanor och rutiner och att vara huggen i sten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar